• phone 05521548383
  • email info@cinaranaokulu.com.tr

BLOG

Oryantasyon Süreci

blog

Oryantasyon Süreci

Çocukların okula rahat bir şekilde alışabilmeleri için oryantasyon süreci çok önemli bir rol oynar. Çocuğun her açıdan en hızlı geliştiği dönem 3-6 yaş arası olan okul öncesi dönemi kapsar. Okul öncesi dönem çocuğun sosyal, fiziksel, duygusal ve zihinsel becerileri kazandığı, bireyselleştiği bir dönemdir. Çocuk ilk sosyal ilişkilerine ailede başlar, sonrasında okul aracılığıyla dış dünyaya açılarak akran ilişkilerini geliştirir. Bu nedenle çocuğun hayatında kalıcı etkileri olan okul öncesi eğitimin önemi büyüktür. Anne-baba olarak hazır olunması beklenen bazı kısımlar vardır. Bu kısımlar öncelikle çocuğunuzdan bir süreliğine fiziksel ve ruhsal anlamda ayrılmaya hazır olmaktır. Her çocuğun ortak noktası anne-babadan ayrılarak ilk sosyal ortama adım atmış olmaktır. Çocuğun anne ile güvenli bağ kurmasının yanı sıra anneden sağlıklı bir şekilde ayrışabilmesi de oryantasyon sürecinde önem taşımaktadır. Anne-baba olarak burada destek olmak, çocuğunuzun okul ortamında kendini güvende hissetmesi için gereklidir. Bu sürecin olumlu ve sağlıklı bir şekilde ilerlemesi tüm okul hayatını etkileyecektir.

Oryantasyon Sürecinde Desteklenmesi Gereken Adımlar;

  • Anne-baba olarak kararlı ve net olun.
  • Çocuğunuzu önceden hazırlayın. Okulda nelerle karşılaşacağı hakkında bilgilendirme yapın.
  • Oryantasyon sürecinin bozulmaması açısından onu rahatlatın. ‘Sen oyununu oyna istediğin zaman ben burada seni bekliyor olacağım’ gibi güven verici cümlelerle onu rahatlatın.
  • Oryantasyon öncesinde öğretmenine çocuğunuzu daha yakından tanıyabilmesi için birkaç genel bilgi verin. En sevdiği oyuncak, kişilik özellikleri ya da hassas olduğu durumlar gibi bilgiler aktarın.
  • Okula destek vermek ve oryantasyon sürecini olumlu etkilemek için evdeyken o gün neler yapıldıysa onlardan bahsedin.
  • Oryantasyon süreci başladıktan sonra rutinlere çok dikkat etmek gerekir. Çocuğunuz rutininin bozulduğunu hissederse huzursuz olur ve süreç olumsuz etkilenir.
  • Oryantasyon sürecinde çocuğunuzda normalden farklı davranış değişiklikleri (uykusuzluk, iştahsızlık vb.) gözlemleyebilirsiniz. Bu süreç normal ve doğaldır. Alışma sürecinde verilen tepkilerdir. Eğer oryantasyon bittikten sonra devam ediyorsa, bir uzman desteği almakta fayda vardır.
  • Oryantasyon sürecinde okula gitmemek için direnç gösterilebilir. Net ve kararlı bir duruş sergilemek çok önemli bir noktadır.
  • Okul süreciyle ilgili herhangi bir konuda kaygı duyuyorsanız bu durumu çocuğunuza yansıtmayın. Eğer yansıtırsanız sizin kaygınızı o da üstlenecektir. Kaygılarınızı okul psikoloğu, okul müdürü ve öğretmen ile paylaşabilirsiniz.
  • Oryantasyon sürecinde çocuğunuzu anlamaya çalışın ve sabır gösterin.

Oryantasyon sürecinde ebeveynler ile işbirliğinin ne kadar önemli olduğunu ve tüm okul hayatına bir zemin hazırlayacağını, her çocuğun okula alışma süresinin farklı olabileceğini de unutmamak gerekir.

İyi Bir Anaokulunda Olması Gereken Özellikler Nelerdir?

iyibiranaokulu

İyi Bir Anaokulunda Olması Gereken Özellikler Nelerdir?

Anaokulları yani okul öncesi dönem, çocukların kendi doğalarında var olan öğrenme sevgisini, genel bilgi birikimlerini zenginleştirdikleri, başkaları ile ilişki kurma, uzlaşma gibi sosyal beceriler geliştirdikleri, çevreye ve dünyaya açıldıkları dönemdir.

Anaokulları, ilkokula geçiş sürecinde çocuklarda değerli izler bırakırken önemli olan“Çocuğun Hala Çocuk Olma Yolunda Devam Eden Süreci”dir.

Okul öncesi müfredatı geleneksel eğitim metodlarının yanında bireysel ve grup aktiviteleri, dinlenme, düşünme, planlama, değerlendirme gibi etkinlikleri içerir. Yaş grubunun gelişimsel özelliklerine uygun olarak tasarlanmış bir okul öncesi sınıfı, çocukların benlik kavramını ve benlik saygısını geliştirirken aynı zamanda onların kültürel kimliklerini oluşturma, bireysel olarak güçlü oldukları alanlar hakkında farkındalık sağlama ve bağımsız hareket edebilme becerilerini geliştirir.

Bu dönemde kendilerine sunulan sevecen ve duyarlı yetişkin rehberliği ile çocuklar, özyönetim becerilerini geliştirir, kendi davranışlarını kontrol etme konusunda olgunlaşırlar.

Bu aşamada hepimizin bildiği gibi çocuklar, doğuştan gelen öğrenme isteği ve merakına sahiptirler.

Bu merakı ve öğrenme isteğini arttıracak, çocukları gelişimsel ve entellektüel alanlarda geliştirecek iyi bir okul öncesi sınıfında olması gereken 10 özelliği birçok kaynak şu şekilde sıralamıştır.

1- İyi bir okulöncesi sınıfında çocuklar, materyallerle ya da arkadaşları ile oynarlar ve çalışırlar. Amaçsızca başıboş gezinen olmadığı gibi uzun süre sessizce masada oturmaya zorlanan çocuk da yoktur.

2- Bloklar, resimli kitaplar, boyalar, kuklalar, yap-bozlar, legolar, kutu oyunları gibi birçok aktiviteyle gün içinde meşgul olurlar. Bir öğrenci her anının arkadaşları ile aynı şeyleri yaparak geçirmez.

3- Öğretmen bireysel olarak öğrenciler ile çalıştığı gibi küçük ve büyük gruplar ile etkinliklerini sürdürür.

4- Sınıflar, öğrencilerin kendi yaptıkları ürünler ile doludur. Sergileme çocuklara eşit hak tanıdığı gibi aynı zamanda tek, iki ve üç boyutlu ürünler olmak üzere çeşitlilik gösterir. Sergileme alanları sıklıkla yenilenir.

5- Çocuklar rakamları, birçok matematik kavramını, harflerin bir sesi belirttiğini hergün sürdürülen takvim ve yoklama çalışması, etrafta gördükleri başlıklar yolu ile günlük hayatın bir parçası olarak öğrenirler. Bitki ve hayvanların doğal yaşamını araştıran etkinlikler, grup ile birlikte yenen öğle yemeği ve ikindi kahvaltıları, mutfak etkinlikleri, bahçe oyunları çocuklar için tasarlanmış anlamlı etkinliklerdir.

6- Çocuklar anaokulunda uzun süreli oyun ve keşif fırsatlarına sahiptirler. Projeler üretirler. Ürettikleri bu projeler üzerinde tekrar tekrar çalışarak, dönüşümlü düşünme fırsatları bulurlar.

7- Çocuklar her gün (hava koşulları elverdiği ölçüde) açık havada oynayacak fırsat bulurlar. Doğa ile baş başa kalırlar, keşfederler, üretirler. Bu zaman aralığı hiçbir yapılandırılmış oyuna tercih edilemeyecek kadar değerlidir.

8- Öğretmenler çocuklara gün içinde hikaye zamanı olarak sınırlandırılmış bir zaman aralığı olmadan sıklıkla kitap okurlar. Çocukların kitapları kendileri anlatarak resimli okuma yapmaları için fırsatlar yaratırlar.

9- Program; desteğe ihtiyaç duyan öğrencileri destekleyecek, beceri olarak gelişmiş öğrencileri daha da geliştirecek esneklikte tasarlanmıştır. Çocuklar becerileri, öğrenme deneyimleri ve ilgileri ile birbirlerinden farklıdırlar. Dolayısıyla her çocuk aynı zaman, aynı etkinlik ve aynı yöntem ile öğrenmez.

10- Çocuklar ve veliler okula karşı pozitif tutum sergilerler. Çocuklar bu anaokullarına gitmekten keyif alırken, veliler çocuklarını güven ile anaokuluna teslim ederler.

Her anaokulu sınıfı ve müfredatı öğrencilerin özelliklerine ve ilgi alanlarına göre farklılık gösterir. Aynı okulda her sınıfın, her öğretmen ve her çocuk gibi ayrı bir ruhu vardır. Ortak olan tek şey çocuğun bütünsel gelişiminin hedeflenmesidir.

Derleyen: NadinAleksanyan